Klar for å nå nye høyder innen din virksomhet?

Vi tilstreber oss hele tiden å tilegne oss ny kunnskap. Dette gjør at våre konsulenter til enhver tid er oppdatert.

Teoretisk har du uendelig mange farger å velge i, men hvordan velger du de rette fargene å bruke?

Hvorfor betyr fargevalget noe?

Hvis noen ga deg nøklene til drømbilen din, da ville hodet ditt eksplodere av spenning, ikke sant?
Men hva om bilen ble lakkert i en fargetone du ikke liker og interiøret var en blanding av lime grønn og gul?

Da ville du kanskje ikke vært like begeistret. Farger betyr noe, det skaper en atmosfære, eller spiller på følelser på samme måte som skrifttype. Dette gjør at farger er et viktig virkemiddel for å sende ut ønsket budskap.

Farger og handlinger

Det er en vitenskapelig sammenheng mellom farge på produkter og trangen til å handle. Hver gang du ser en farge, er det en kjede av reaksjoner som finner sted i hypothalamus i hjernen din. Hormoner frigjøres til skjoldbruskkjertelen din, og dermed utløse følelser som påvirker oppførselen din. Faktisk er 62% til 90% av kjøpsbeslutninger basert på farger! Så å grave dypere inn i fargenes psykologi kan ha stor betydning for din bedrift.

Hvor skal jeg bruke farger?

Fargene du bruker er ikke alltid åpenbare, men de gjør en forskjell. Nøkkelområdene du må være forsiktig med er:

  • Pop-ups
  • Kanter
  • Overskrifter
  • Bakgrunner
  • Bannere og grafiske elementer
  • Knapper, spesielt "call to action"

Valget av farger i disse fremtredende områdene avhenger av hvilken type publikum nettstedet ditt målretter.

Velg fargene som passer din bedrift best

Hver farge genererer forskjellige følelser som du kan utnytte. Du må bare vite hvordan farger kan brukes riktig.

Du har sannsynligvis sett på innloggingssiden til Facebook og PayPal mange ganger. Har du noensinne lurt på hvorfor begge benytter nyanser av blått? Dette er ikke en tilfeldighet. I henhold til fargens psykologi, representerer blått pålitelighet.

Kontrast og lysstyrke

Lysstyrke spiller også en viktig rolle i suksessen til nettstedet ditt. Generelt antas det at kvinner foretrekker myke farger mens menn foretrekker lysere farger.

Kontrast er en annen viktig fargefaktor som påvirker nettstedets lesbarhet. Ingen liker å streve for å lese hva som er skrevet på knapper eller andre viktige elementer. Overlappende innhold med ekstremt lyse eller kjedelig skrift er ikke smart. Tenk deg å se en svart "Kjøp nå" -knapp på en mørk grå bakgrunn. Den ville trolig blitt helt ubemerket og ingen ville trykket på den.

Nettstedets fargevalg kan påvirke tilgjengelighet og brukervennlighet. Hvis du oppretter navigasjonsfaner og rullegardinmenyer med svake/feil farger, er det like ille som om du ikke opprettet noe. Gå gjennom nettstedet ditt fra brukerens perspektiv, og du vil se hva vi snakker om. Ifølge fargenes psykologi vil oransje, gul, rød og blå typisk være de beste valgene.


Bli kontaktet av en konsulent

Vennligst oppgi navn
Vennligst oppgi telefonnummer
Vennligst oppgi e-post E-post adressen er ikke gyldig

Klar for å nå nye høyder innen din virksomhet?

Motta et uforpliktende tilbud
Kontakt oss

Telefon: 41 266 232
Email: kontakt@onto.no

Åpningstider

Mandag - Fredag: 08:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 14:00

Storvold Invest

Kopirett © 2017 Storvold Invest.
Alle rettigheter reservert.