Klar for å nå nye høyder innen din virksomhet?

Vi tilstreber oss hele tiden å tilegne oss ny kunnskap. Dette gjør at våre konsulenter til enhver tid er oppdatert.

Uansett om bedriften er stor eller liten så er kunde lojalitet svært viktig. Kunder som kommer tilbake bruker opp til 67% mer enn nye kunder. Samt at det er nesten 10 ganger dyrere å prøve å få nye kunder enn det det er å beholde de som allerede handler. 

Hvis du ser etter metoder for å skape og beholde lojale kunder kan bu benytte noen av metodene nevnt her.

1. Sett opp forskjellige metoder å kommunisere på

Jevnlig kommunikasjon med dine kunder gjør at de husker din bedrift og gir deg mulighet til å formidle "viktig" informasjon.

Ta deg tid til å sette opp en database med kontaktinformasjon som e-postadresser, adresser eller telefonnumre. Deretter kan du sende vennlige påminnelser, bursdagshilsener eller et månedlig nyhetsbrev.

Sosiale medier er en annen flått måte å kommunisere med kundene på, alt fra daglig til ukentlig osv. Men her er det viktig å begrense hvor mye av kommunikasjonen som er annonser eller reklame for produkter og tjenester.

Ikke glem å kaste inn meldinger som er enten morsomme påminnelser eller nyttig informasjon.

2. Gi ekstra fordeler for dine mest lojale kunder

En av de beste og kanskje en av de billigste måtene å belønne kundelojaliteten er å gi ekstra fordeler til de mest pålitelige kundene dine. Enten det er fordeler i form av poeng og rabatter eller for eksempel muligheten for å kjøpe kampanjevarer før andre kunder, eventuelt førlanseringer av produkter og tjenester til utvalgte kunder.

Ved å sette opp et belønningssystem for de mest lojale, oppfordrer du ikke bare dem til å holde fast, du gir også et signal til andre kunder om å strebe etter det samme.

3. Tilby forskjellige betalingsmetoder

Noen bedrifter har veldig sesongbetont omsetning. For eksempel en butikk som kun selger skiutstyr og vinterartikler, de vil ha mesteparten av omsetningen på vinterhalvåret noe som kan gi utfordringer resten av året. En butikk valgte her bla å tilby betalingsutsettelse eller månedlig nedbetaling på forskjellige "pakker" slik at kundene slapp å betale alt på en gang.

Dette fungerte, ikke bare fordi kundene ikke måtte betale der og da men også fordi butikken fikk en jevnere omsetning igjennom året. Det vi så var at dette faktisk gav en økt omsetning fordi kundene valgte å kjøpe mer eller dyrere varer, og kundene tipset om butikken til venner og bekjente slik at nye kunder strømmet til og omsetningen økte med nesten 100%.

4. Tilby god kundeservice

Selv om dette egentlig sier seg selv er dette noe av det viktigste og noe som man må minne seg selv og de ansatte på. En undersøkelse gjort i 2013 viste at 51% av kundene sluttet å handle eller fant et annet sted fordi de var misfornøyd med behandlingen de fikk på enkelte butikker.

Kunder husker når de blir behandlet godt, og de husker når de blir behandlet dårlig. I begge tilfeller forteller de vanligvis sine venner og familie, og det kan enten bety mer salg for deg eller tapte forretningsmuligheter.

5. Ikke stol for mye på teknologi

Selv i vårt samfunn fylt med bla. sosiale medier så ønsker vi fortsatt å samhandle med andre mennesker. Jeg tror de aller fleste har kjent på frustrasjonen av å skulle ha løst et "problem" men selv om du ringer kundeservice så kommer du til en "robot" som skal hjelpe deg og det å få snakket med et fysisk menneske er nesten håpløst. Det er derfor viktig å huske på at selv om automatiserte telefonsystemer kan spare bedriften for noen utgifter så er det godt trente kundeservicerepresentanter som skaper lojalitet.

6. Tilby en god start

Hvis du vil starte et kundelojalitetsprogram som for eksempel samtlige kaffebarer bruker, hvor kunder kjøper et visst antall for å få en gratis, bør du vurdere å gi dem en start. Dette kan være så enkelt som å gi dem de to første stemplene på kaffe kortet gratis. Hvis du gir kundene et forsprang på programmet, er det større sannsynlighet for at de faktisk fortsetter å benytte seg av tilbudet og kommer tilbake.

7. Ikke glem å smil

Selv om også dette virker som en selvfølge er det såpas viktig at det er verdt å ha med her.

En undersøkelse utført i England registrerte uttrykket som ble brukt når man hilste på kunder når de kom inn i butikken, dette ble deretter sammenlignet med hvor mye de brukte/handlet.

Undersøkelsen viste at de som ble ønsket velkommen med et smil brukte opp til 67% mer enn de som ikke ble ønsket velkommen på denne måten. Selv om det virker som en liten detalj kan det ha store betydninger.

8. Gi kundene en grunn til å være lojale

Mange tror at Apple har noen av de mest lojale kundene der ute. Kunder går langt for å bevise hvor mye de elsker selskapet, med alt fra tatoveringer til voldsomme argumenter til fordel for alle produktene.

Nylig har nevrologer skannet hjernen til Apple-fans og lært at den samme delen av hjernen som lyser når religiøse mennesker tenker på deres guddommelighet, aktiveres når disse kundene tenker på sine kjære produkter. Dette viser at hvis du tilbyr en tjeneste eller et produkt som kundene tror er det beste i verden, vil de være helt viet og ha en lidenskap som ikke kan toppes.

I dagens forretningsklima er det umulig å understreke hvor viktig kundelojaliteten er. Disse tipsene vil hjelpe deg med å skape lojale kunder som vil komme tilbake til din bedrift i mange år framover.


Bli kontaktet av en konsulent

Vennligst oppgi navn
Vennligst oppgi telefonnummer
Vennligst oppgi e-post E-post adressen er ikke gyldig

Klar for å nå nye høyder innen din virksomhet?

Motta et uforpliktende tilbud
Kontakt oss

Telefon: 41 266 232
Email: kontakt@onto.no

Åpningstider

Mandag - Fredag: 08:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 14:00

Storvold Invest

Kopirett © 2017 Storvold Invest.
Alle rettigheter reservert.