Klar for å nå nye høyder innen din virksomhet?

Vi tilstreber oss hele tiden å tilegne oss ny kunnskap. Dette gjør at våre konsulenter til enhver tid er oppdatert.

Vi blir ofte spurt av våre kunder til å lage en app, men vi ser i de fleste tilfeller at det å ha en responsiv nettside møter nesten alle behov.

Hvis du tenker deg om, når installerte du en app sist? Hvor mange app'er har du installert den siste måneden? Hvis svaret ditt er mer enn null, da er du blant de få.

Det er 3 ting i livet som er sikkert:

  1. Død
  2. Skatt
  3. Alle nye kunder som skal ha en hjemmeside ber også om en app

Det er en enorm "hype" rundt dette med app's om dagen og spesielt når vi snakker med våre kunder om digitale behov.

Ofte hører vi at mange sier at du må jo ha en app for å følge med, alle har jo det. Også lurer man på om det bare er en trend.

Veldig mange selvstendig næringsdrivende klarer ikke se om de trenger dette eller ikke, og blir ofte revet med på denne trenden uten at det er gjort en skikkelig behovsanalyse.

Men som nevnt tidligere og som vi vet av undersøkelser så lastes det ned svært lite app'er og spesielt de som er "business" relatert.

Så, hva er egentlig en app?

Jeg spurte Google "Hva er en app?" og her er svaret jeg fikk:

"Ordet «app» er forkortelse for det engelske ordet application. Det betyr at appen er et lite program som har en spesiell oppgave. Lurer du på hvordan været blir, kan du for eksempel bruke appen til Yr. Vil du slippe å stå i billettkø når du skal ta bussen i Oslo, kan du bruke appen til Ruter."

Og stikkordet her er et program som har en spesiell oppgave.

En app lever eller dør av formålet. Du kan si det samme om et nettsted, men generelt finnes et nettsted for å oppfylle et annet formål.

En app må ha en spesiell oppgave som en nettside ikke kan. Det er i utgangspunktet kun to scenarier når en app kan gjøre det.

2 grunner til at du kanskje trenger en app

Det er to viktige kriterier som begrunner det å investere i en app. Du må møte minst én for at appen skal ha noen grad av relevans eller ønskelighet, og de begge henger sammen med den "spesielle oppgaven/hensikten".

1. Selskapet som bygger appen har betydelig merkevarekjennelse

Hvis vi for eksempel ser på Coop så har de en app som heter Coop Medlemskap. Denne appen gir deg tilgang til ditt medlemskort og kuponger direkte på mobilen.

Det er to ting vi bør se på når det gjelder denne appen:

  1. Appen har en spesiell oppgave: Den gir deg mulighet til å aktivere kuponger som du i utgangspunktet mottar i posten på papir, dette betyr at du slepper å huske å ta med dette på butikken for å bruke kupongene i tillegg til at du har strekkoden for medlemskortet direkte på mobilen.
  2. Appen er heller ikke en mobil versjon av nettsiden: Den første synden i app-utvikling er å skape en app som for det meste bare dupliserer selskapets nettside i app form. Hva er poenget?

Husk hvordan vi sa at apps og nettsteder tjener forskjellige formål? Dette er poenget: Hvis du er ute etter informasjon om Coop eller lignende, da besøker du Coop sin nettside i nettleseren på mobilen, du installerer ikke en app til dette.

Det handler om stadier i en prosess - noen som akkurat har oppdager et merke, vil ikke ha en app. De vil lære om merket først, så kanskje de bestemmer seg for at de bryr seg nok til å få appen.

 
Coop Medlemskap har tydelig forskjellig funksjonalitet enn nettstedet.

2. Bedriftens produkt eller tjeneste er en app

Snapchats nøkkelfunksjon (sending og mottak av å bilder og videoer som forsvinner) virker bare på appen deres. En app er den ideelle plattformen for Snapchat fordi appen er bokstavelig talt hele virksomhet. Siden selve ideen baserer seg på noen av hovedfunksjonene til en mobiltelefon, dvs ta bilder og video er an mobil app et naturlig valg som i tillegg git rask og smidig tilgang.

Dette er kanskje det beste eksempelet på hvordan en app-sentrert bedrift kan lykkes. Appen har ikke bare en hensikt, den er formålet med virksomheten.

Har du noen gang vært på Snapchats nettsted? Ikke jeg heller. Den tjener sin egen hensikt: å få folk til å laste ned appen.

Konklusjon

Hvis man ikke har en annen hensikt enn å vise samme informasjon som finnes på nettsiden så er ikke app det riktige valget men heller å optimalisere nettstedet for mobil visning (responsivt design). Men hvis derimot selve tjenesten eller produktet er en app eller den har en spesiell hensikt/oppgave som ikke kan løses på nettsiden da kan man se nærmere på behovet for en app.

Våre konsulenter har lang erfaring innen strategiske valg og markedsføring, ta kontakt i dag for en uforpliktende "app chat".


Bli kontaktet av en konsulent

Vennligst oppgi navn
Vennligst oppgi telefonnummer
Vennligst oppgi e-post E-post adressen er ikke gyldig

Klar for å nå nye høyder innen din virksomhet?

Motta et uforpliktende tilbud
Kontakt oss

Telefon: 41 266 232
Email: kontakt@onto.no

Åpningstider

Mandag - Fredag: 08:00 - 17:00
Lørdag: 10:00 - 14:00

Storvold Invest

Kopirett © 2017 Storvold Invest.
Alle rettigheter reservert.