Avtalevilkår Onto AS
Sist revidert 27.01.2024
Denne avtalen («Avtalen») regulerer forholdet mellom Onto AS, organisasjonsnummer 929 389 379 («Onto»), og Kunden («du», «deg» eller «din»), i forbindelse med bestilling, kjøp og bruk av Onto's tjenester. Avtalen inneholder de vilkår som gjelder for levering av Onto's tjenester, samt Kundens rettigheter og forpliktelser. Ved å bestille eller ta i bruk våre tjenester bekrefter du å ha lest, forstått og akseptert vilkårene i denne Avtalen.
1. Avtalen, avtalepartene og aksept av vilkår
Disse generelle avtalevilkårene («Avtalen») inngås mellom Onto AS, organisasjonsnummer 929 389 379 («Onto», «vi», «vår» eller «våre»), og deg («Kunden», «du», «deg» eller «din»), og gjelder for bestilling, kjøp og bruk av digitale tjenester levert av Onto, herunder, men ikke begrenset til, utvikling av nettsider, nettbutikker, markedsføringstjenester og digital identitet («Tjenestene»).
Ved å bestille Tjenestene gjennom Onto's nettsider, via e-post eller på annen måte, samt ved å ta i bruk Tjenestene, bekrefter du som Kunde å ha lest, forstått og akseptert både denne Avtalen og Onto's personvernerklæring. Du erkjenner at Avtalen inngås elektronisk, og at du samtykker til å være bundet av denne Avtalen, inkludert eventuelle vilkår fra Onto's underleverandører som er relevante for de aktuelle Tjenestene.
Dersom du inngår Avtalen på vegne av en juridisk enhet, bekrefter du at du har fullmakt til å forplikte den aktuelle enheten. Dersom du ikke har slik fullmakt, eller dersom du ikke godtar vilkårene i denne Avtalen, kan verken du eller den juridiske enheten du representerer bestille eller bruke Tjenestene.
Tjenestene kan bestilles, kjøpes og brukes av både næringsdrivende og forbrukere, men kun av fysiske personer over 18 år. Onto forbeholder seg retten til å heve Avtalen og stenge tilgangen til Tjenestene med umiddelbar virkning dersom vi oppdager at en person under 18 år har bestilt eller tatt i bruk Tjenestene.
Dersom du er en forbruker, gjør vi deg oppmerksom på at din angrerett etter angrerettloven bortfaller dersom du uttrykkelig har samtykket til oppstart av levering av Tjenesten før angrefristen utløper. Nærmere regler om angrerett og avbestilling er regulert i punkt 5 i denne Avtalen.
2. Vilkår for bruk av Onto's Tjenester
Ved bruk av Onto's Tjenester forplikter Kunden seg til å overholde alle gjeldende vilkår og retningslinjer for bruk, samt sikre at alle individuelle brukere som handler på vegne av Kunden, også overholder disse. Handlinger som anses som misbruk av Tjenestene er strengt forbudt.
Generelt gjelder følgende vilkår for bruk av alle Tjenester levert av Onto:
- Bruken skal være i samsvar med gjeldende lover og forskrifter til enhver tid.
- Bruken skal ikke bryte med alminnelige normer for god oppførsel på Internett.
- Bruken skal ikke være i strid med denne Avtalen eller eventuelle vedlegg til Avtalen.
- Bruken skal ikke føre til forstyrrelser, skade eller overbelastning på Onto's eller tredjepart's systemer.
- Bruken skal ikke omfatte tilgjengeliggjøring eller overføring av ulovlig materiale, herunder, men ikke begrenset til, materiale som krenker andres immaterielle rettigheter eller annet ulovlig innhold.
- Det er ikke tillatt å bruke Tjenestene til å hoste, fremme eller lenke til sider med krenkende, obskønt eller diskriminerende materiale.
- Bruken skal ikke kompromittere sikkerheten, påliteligheten eller integriteten til Onto's systemer, eller systemene til Onto's leverandører.
- Det er forbudt å forsøke å få uautorisert tilgang til, manipulere, eller bruke deler av Tjenestene eller Onto's interne systemer som Kunden ikke har rettmessig tilgang til.
- Det er forbudt å forsøke å undersøke, skanne eller teste sårbarheten i Onto's systemer, eller å bryte eller omgå sikkerhets- og autentiseringstiltak.
- Bruken skal ikke inkludere spam, phishing, svindel, bedrageri eller tilsvarende skadelig aktivitet.
- Bruken skal ikke sette Onto i en situasjon som kan føre til rettslige eller strafferettslige konsekvenser.
- Bruken skal ikke skade Onto's omdømme som en ansvarlig leverandør av digitale tjenester.
Eksemplene over er ikke uttømmende og er ment som veiledning for hva som anses som uakseptabel bruk av Onto's Tjenester. Dersom du er usikker på om en bestemt bruk er tillatt, oppfordres du til å kontakte Onto for avklaring.
Videresalg av Tjenester er ikke tillatt med mindre det foreligger en særskilt avtale mellom Kunden og Onto som tillater dette.
3. Varighet og oppsigelse
Avtalens varighet fremgår av tilbudet som Kunden mottar fra Onto. Dersom avtalen inngås uten bindingstid, løper den inntil den sies opp av en av partene i henhold til oppsigelsesfristene angitt nedenfor.
3.1 Bindingstid og fornyelse
Bindingstiden for avtaler med nedbetaling er fastsatt til 12, 24 eller 36 måneder, avhengig av kundens valg. Etter bindingstiden fornyes avtalen for drift og forvaltning med årlig fakturering, med mindre annet er avtalt.
Dersom avtalen er uten bindingstid, kan begge parter si opp avtalen med én (1) måneds skriftlig varsel. Oppsigelsen gjelder fra utgangen av kalendermåneden etter at oppsigelsen er mottatt.
3.2 Oppsigelse og økonomiske forpliktelser
Oppsigelse fra Kunden må foretas skriftlig, og det påhviler Kunden å benytte elektroniske kanaler spesifisert av Onto (f.eks. eget oppsigelsesskjema). Manglende oppsigelse innen fristen medfører automatisk fornyelse av avtalen.
Kunden har rett til å innfri gjenværende beløp på avtalen når som helst i avtaleperioden, uten ytterligere gebyrer. Ved slik innfrielse avsluttes nedbetalingsdelen av avtalen, og fakturering for drift og forvaltning fortsetter årlig. Ved oppsigelse i avtaleperioden kan Onto kreve erstatning for direkte tap som følge av oppsigelsen, herunder, men ikke begrenset til, kostnader knyttet til etablering og leveranse av Tjenestene.
3.3 Endringer i avtalen
Endringer i avtalen kan foretas uten oppsigelse dersom begge parter skriftlig enes om dette. Varsel om ønskede endringer skal gis med minst én (1) måneds frist.
3.4 Avtalens opphør
Ved avtalens opphør som følge av tvangsoppløsning, konkurs eller betalingsstans, forfaller resterende beløp for avtalen til umiddelbar betaling.
Bestemmelser i denne avtalen som av sin art eller uttrykkelig regulerer partenes rettigheter og plikter etter avtalens opphør, skal fortsette å gjelde etter avtalens opphør.
4. Betaling
4.1 Fakturering og betalingsbetingelser
Gjeldende priser for Onto's Tjenester fremgår av avtaledokumentet og/eller det tilbudet som er sendt til Kunden. Priser for eventuelle tilleggstjenester skal avtales særskilt.
Onto fakturerer drift og forvaltning månedlig for avtaler med nedbetaling og årlig for avtaler med engangsbetaling, med mindre annet er avtalt. Eventuelle tilleggstjenester faktureres separat.
For avtaler med delbetaling faktureres drift og forvaltning månedlig i nedbetalingsperioden og årlig etter at nedbetalingen er fullført.
Faktura sendes elektronisk, enten som EHF eller via e-post, og Kunden er ansvarlig for å sikre at oppgitt e-postadresse til enhver tid er korrekt og betjent. Betaling skal skje innen forfallsdato som angitt på fakturaen.
Alle priser er oppgitt eksklusive merverdiavgift og i norske kroner (NOK). Merverdiavgift tilkommer på alle avgiftspliktige varer og tjenester.
4.2 Prisendringer
Onto forbeholder seg retten til å justere priser med minst 30 dagers skriftlig varsel. Prisendringer trer i kraft fra og med neste faktureringsperiode. Dersom en prisøkning overstiger 25 %, har Kunden rett til å si opp avtalen med 30 dagers skriftlig varsel fra tidspunktet Kunden ble informert om prisendringen.
Prisendringer gjelder ikke beløp som er avtalt for nedbetalingsperioden (12, 24 eller 36 måneder). Justeringer i drift og forvaltning kan foretas i henhold til denne bestemmelsen.
4.3 Forsinket betaling
Ved forsinket betaling påløper purregebyr og forsinkelsesrente i samsvar med lov om renter ved forsinket betaling (forsinkelsesrenteloven). Dersom betaling uteblir etter purring, forbeholder Onto seg retten til å stenge tilgangen til Tjenestene inntil utestående beløp er betalt. Kostnader knyttet til gjenåpning av Tjenester etter stenging kan belastes Kunden.
Ved forsinket betaling av månedlige beløp forbeholder Onto seg retten til å pålegge forsinkelsesrenter og gebyrer i henhold til forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan avtalen bli gjenstand for oppsigelse, og resterende beløp for nedbetalingsperioden kan forfalle umiddelbart til betaling. Onto kan stenge tilgang til tjenestene inntil utestående beløp og eventuelle tilhørende gebyrer er betalt i sin helhet.
Onto kan videre overføre utestående fordringer til inkassobyrå for innkreving, og Kunden vil være ansvarlig for eventuelle påløpte inkassogebyrer og salærer.
4.4 Andre betalingsvilkår
Kunden kan ikke motregne skyldig beløp mot andre mellomværende mellom partene uten skriftlig samtykke fra Onto.
4.5 Betalingsinformasjon og avtalegiro
Dersom avtalegiro eller automatiske betalingsløsninger benyttes, forplikter Kunden seg til å gi nøyaktig og oppdatert betalingsinformasjon. Eventuelle kostnader knyttet til bruk av alternative betalingsmetoder kan belastes Kunden.
Kunden er ansvarlig for å sikre at avtalegiro eller andre automatiske betalingsløsninger er tilstrekkelig dekket for nedbetalingsavtaler. Eventuelle manglende trekk kan føre til forsinkelsesgebyrer og suspensjon av tjenestene.
4.6 Innfrielse av nedbetalingsavtale
Kunden kan når som helst innfri nedbetalingsavtalen ved å betale gjenværende beløp for nedbetalingsperioden i sin helhet. Ved slik innfrielse fortsetter fakturering for drift og forvaltning på årlig basis.
5. Angrerett og avbestilling
5.1 Ingen angrerett for tjenester levert av Onto
Tjenestene fra Onto leveres elektronisk og tilpasses hver enkelt Kunde. Det gis derfor ingen angrerett for kjøp av Tjenestene, i henhold til unntakene i angrerettloven § 22 første ledd bokstav c, som gjelder for tjenester som er tilpasset eller påbegynt etter uttrykkelig samtykke fra Kunden.
5.2 Forbrukeres rett til avbestilling
Kunder som er forbrukere, kan avbestille Tjenestene frem til Onto har påbegynt levering av Tjenestene. Levering anses påbegynt når Kunden har fått tilgang til eller har mottatt første leveranse av Tjenestene, inkludert digitale løsninger eller første faktura for løpende tjenester.
Dersom en avbestilling skjer etter at levering er påbegynt, kan Onto kreve betaling for det arbeid og de tjenester som er levert frem til tidspunktet for avbestillingen, herunder eventuelle etableringskostnader.
5.3 Ingen angrerett for næringsdrivende
For Kunder som opptrer som næringsdrivende, er bestillingen bindende fra det tidspunkt bestillingen er sendt til Onto, enten elektronisk eller på annen måte. Det gis ingen rett til avbestilling eller refusjon for tjenester levert til næringsdrivende.
5.4 Bindende bestillinger
Tjenester som inkluderer spesialtilpassede løsninger, for eksempel utvikling av nettsider, nettbutikker eller tilpassede markedsføringstjenester, anses som fullt levert når Kunden har fått tilgang til eller mottatt tjenesten i sin helhet. For slike tjenester gjelder ingen rett til avbestilling eller angrerett, og Kunden er forpliktet til å betale for hele den avtalte leveransen.
6. Kundens forpliktelser
Kunden forplikter seg til lojalt å medvirke til oppfyllelse av sine forpliktelser etter denne Avtalen og til å sikre at Onto kan levere Tjenestene som avtalt og innen rimelig tid etter at Avtalen er inngått.
6.1 Materiell og informasjon
Kunden er ansvarlig for å samle, rettighetsklarere og oversende alt nødvendig materiell og informasjon til Onto, herunder, men ikke begrenset til:
- Tekstinnhold, bilder, grafisk materiale og annen relevant informasjon som skal brukes i Tjenestene.
- Tilgang til nødvendige systemer, plattformer eller kontoer som kreves for levering av Tjenestene.
- Presis og oppdatert informasjon om Kundens virksomhet eller produkter, dersom dette er en del av avtalen.
Kunden skal sørge for at alt materiell og informasjon som oversendes Onto er fri for tredjeparts krav og rettigheter, og at nødvendig tillatelse er innhentet.
6.2 Overholdelse av frister
Kunden skal overholde frister for levering av materiell og informasjon som avtalt med Onto. Manglende oppfyllelse av denne plikten kan medføre forsinkelser i leveransen av Tjenestene, uten at Onto holdes ansvarlig for slike forsinkelser.
6.3 Konsekvenser av manglende medvirkning
Dersom Kunden ikke oppfyller sine forpliktelser etter dette punkt, har Onto rett til det avtalte vederlaget for Tjenestene uavhengig av forsinkelsen. Videre kan Onto, etter eget skjønn, utsette leveransen, heve avtalen eller kreve erstatning for eventuelle merkostnader eller tap som følge av Kundens manglende medvirkning.
7. Mislighold av avtalen fra Kundens side
Dersom Kunden misligholder sine forpliktelser i henhold til denne Avtalen, har Onto rett til å iverksette nødvendige tiltak for å begrense skadevirkningene og sikre etterlevelse av avtalen. Dette kan inkludere, men er ikke begrenset til, midlertidig stans i leveransen av Tjenestene eller heving av Avtalen.
7.1 Hva regnes som mislighold
Mislighold som kan gi grunnlag for tiltak fra Onto inkluderer, men er ikke begrenset til:
- Betalingsmislighold utover 30 dager fra forfallsdato.
- Manglende overholdelse av Kundens medvirkningsplikt, herunder unnlatelse av å levere nødvendig materiell eller informasjon i henhold til avtalt tidsplan.
- Brudd på Onto's eller tredjeparts immaterielle rettigheter.
- Publisering av rettsstridig materiale eller innhold i strid med gjeldende lover og forskrifter.
- Handlinger eller unnlatelser som forårsaker tekniske problemer, sikkerhetsrisiko eller svekket kvalitet på Onto's Tjenester eller systemer.
7.2 Konsekvenser av mislighold
Ved mislighold fra Kundens side kan Onto, etter skriftlig varsel til Kunden:
- Stanse leveransen av Tjenestene midlertidig inntil misligholdet er rettet.
- Kreve betaling for allerede utførte tjenester, samt påløpte kostnader som følge av misligholdet.
- Kreve erstatning for direkte og dokumenterbare tap som Onto har blitt påført som følge av misligholdet.
Ved stans av Tjenestene som følge av mislighold, har Kunden ikke rett på refusjon av eventuell forhåndsbetalt vederlag eller abonnementsavgift. Onto kan kreve et gebyr på kr 2 000,- for gjenåpning av Tjenestene etter at misligholdet er rettet.
7.3 Vesentlig mislighold
Som vesentlig mislighold regnes, men er ikke begrenset til:
- Betalingsmislighold over 30 dager fra forfallsdato.
- Gjentatte eller alvorlige brudd på denne Avtalen eller gjeldende lover og forskrifter.
Ved vesentlig mislighold har Onto rett til å heve Avtalen med umiddelbar virkning. Heving fritar ikke Kunden fra å betale for utførte tjenester frem til hevingstidspunktet.
7.4 Erstatningskrav
Onto forbeholder seg retten til å kreve erstatning for økonomisk tap som følge av Kundens mislighold, inkludert, men ikke begrenset til, kostnader knyttet til tapte inntekter, ekstraarbeid eller teknisk oppretting som følge av Kundens handlinger eller unnlatelser.
8. Mislighold fra Onto's side
8.1 Hva regnes som mislighold
Det foreligger mislighold fra Onto dersom Onto ikke oppfyller sine forpliktelser i henhold til denne Avtalen, og dette ikke skyldes forhold som Kunden er ansvarlig for, eller forhold som omfattes av force majeure.
8.2 Varsling og reklamasjon
Dersom Onto oppdager at leveransen av Tjenestene ikke kan gjennomføres som avtalt, skal Onto varsle Kunden uten ugrunnet opphold. Varslet skal inneholde en forklaring på årsaken til misligholdet, samt en vurdering av konsekvensene og tidspunkt for når Tjenestene kan forventes levert i samsvar med Avtalen.
Dersom Kunden mener det foreligger mislighold, må dette reklameres skriftlig uten ugrunnet opphold etter at misligholdet er oppdaget eller burde vært oppdaget.
8.3 Retting av mislighold
Onto har rett til å rette misligholdet innen rimelig tid, og rettingen skal være fullført senest innen 60 dager etter at reklamasjonen ble mottatt, med mindre partene har avtalt en lengre frist.
8.4 Prisavslag
Dersom Onto ikke har rettet misligholdet innen avtalt eller rimelig frist, har Kunden rett til et forholdsmessig prisavslag for den delen av Tjenestene som er mangelfull.
8.5 Erstatning
Kunden kan kreve erstatning for direkte økonomiske tap som følge av mislighold fra Onto, forutsatt at Onto har handlet uaktsomt. Erstatningen begrenses til direkte henførbare kostnader, og Kunden kan ikke kreve erstatning for indirekte tap, tapte inntekter, konsekvenstap eller andre følgetap, inkludert tap av data eller systemstans.
Erstatningen kan ikke overstige 25 % av den opprinnelige kontraktsverdien eksklusive merverdiavgift. Begrensningen gjelder ikke dersom Onto har utvist grov uaktsomhet eller forsett.
8.6 Heving av avtalen
Kunden har rett til å heve Avtalen ved vesentlig mislighold fra Onto's side. Vesentlig mislighold anses foreligge dersom Onto ikke har rettet misligholdet innen 60 dager etter at Onto mottok skriftlig reklamasjon fra Kunden, eller dersom misligholdet på annen måte har en vesentlig negativ innvirkning på Kundens rettigheter eller formålet med Avtalen.
8.7 Force majeure
Onto er ikke ansvarlig for mislighold som skyldes forhold utenfor Onto's kontroll, og som Onto ikke med rimelighet kunne forutse eller overvinne ved avtaleinngåelsen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, endringer i lovverk, myndighetspålegg, eller andre eksterne forhold som vesentlig hindrer Onto fra å oppfylle sine forpliktelser.
9. Forventninger
9.1 Leveringsstandard
Onto AS forplikter seg til å levere tjenester på et konkurransedyktig nivå i samsvar med markedets standarder og Kundens rimelige forventninger. Tjenestene skal være profesjonelle, pålitelige og i tråd med de spesifikasjoner og mål som er avtalt mellom partene.
9.2 Endringer i ansvarsforhold
Skulle det oppstå endringer i Kundens eierskap, driftsansvar eller organisasjonsstruktur, skal denne Avtalen automatisk overføres og videreføres av den nye ansvarlige enheten, med mindre annet avtales skriftlig mellom partene.
9.3 Oppfølging og videreutvikling
Onto AS forplikter seg til å utføre nødvendig oppfølging og videreutvikling av Tjenestene i avtaleperioden for å sikre Kundens suksess. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
- Løpende teknisk vedlikehold og optimalisering av leverte løsninger.
- Regelmessig kommunikasjon og oppdateringer om status og fremdrift.
- Tilrettelegging for markedsføringsarbeid som støtter Kundens mål og strategi, dersom dette er en del av avtalen.
9.4 Ansvar ved avtalebrudd
Dersom Onto AS ikke oppfyller de forventningene som er fastsatt i dette punktet, vil dette bli behandlet i henhold til bestemmelsene om mislighold og erstatning i denne Avtalen.
10. Immaterielle rettigheter
10.1 Onto's rettigheter
Alle immaterielle rettigheter knyttet til tjenester, løsninger, skisser, utkast, kildekode, API-er, design, programvare og annet materiell utviklet av Onto AS i forbindelse med denne Avtalen, forblir Onto's eiendom. Dette gjelder uavhengig av om rettighetene er registrerbare eller ikke, med mindre annet er eksplisitt avtalt skriftlig.
Dersom ikke annet er spesifisert i denne Avtalen, kan Kunden ikke:
- Endre, kopiere, distribuere, overføre, videreselge, eller bruke hele eller deler av Tjenestene uten Onto's skriftlige samtykke.
- Utføre reverse engineering, dekompilering, demontering eller på annen måte forsøke å utlede eller kopiere kildekoden til Onto's programvare.
- Fjerne varemerker, logoer, lisensopplysninger eller andre rettighetsmerker fra Tjenestene.
10.2 Kundens bruksrett
Kunden gis en begrenset, ikke-eksklusiv bruksrett til immaterielle rettigheter utviklet eller stilt til rådighet av Onto for det formål og i det omfang som er avtalt i denne Avtalen. Bruksretten gjelder kun for Kundens interne formål og er betinget av at Kunden overholder vilkårene i Avtalen.
Bruksretten omfatter ikke materiell eller innhold kjøpt eller leid fra eksterne leverandører eller underleverandører, som trykking, bilder, fonter, musikk, video eller lignende. For slikt materiell gjelder den eksterne leverandørens lisensvilkår.
10.3 Kundens eiendeler
Kunden beholder eierskapet til egne immaterielle rettigheter og materiell som er oversendt til Onto i forbindelse med denne Avtalen. Onto vil ikke bruke Kundens immaterielle rettigheter til andre formål enn det som er nødvendig for å levere de avtalte Tjenestene.
10.4 Tredjepartskrav
Dersom en tredjepart fremmer krav om at tjenester eller løsninger levert av Onto krenker tredjeparts immaterielle rettigheter, og dette skyldes forhold Onto er ansvarlig for, vil Onto søke å løse dette ved å:
- Skaffe Kunden nødvendige rettigheter til fortsatt bruk.
- Endre eller erstatte deler av Tjenestene slik at bruken ikke lenger krenker tredjeparts rettigheter.
Onto er ikke ansvarlig for krav fra tredjepart som skyldes Kundens bruk av Tjenestene i strid med denne Avtalen.
10.5 Onto's rett til bruk av Tjenestene
Onto AS har rett til å bruke Tjenesten, inkludert Kundens navn, logo og andre kjennetegn, i presentasjoner, demonstrasjoner og som referanse i markedsføringsmateriell, med mindre annet er eksplisitt avtalt skriftlig mellom partene. Onto har også rett til å merke Tjenesten med sine egne kjennetegn, inkludert varemerker og logoer, der dette er relevant.
11. Ansvarsfraskrivelse
11.1 Generelt
Onto AS fraskriver seg alt ansvar for tap, skade eller kostnader som ikke direkte kan tilskrives Onto's handlinger eller unnlatelser, og som oppstår i løpet av avtaleperioden. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, indirekte tap, følgeskader, tapte inntekter, tapt produksjon, eller andre økonomiske konsekvenser som oppstår som følge av bruken av Tjenestene.
11.2 Tredjepartskrav
Onto AS kan ikke holdes ansvarlig for krav fra tredjeparter rettet mot Kunden, inkludert, men ikke begrenset til, anklager om plagiat, ulovlig arbeid, eller brudd på opphavsrettigheter, med mindre slike krav direkte skyldes Onto's handlinger eller grov uaktsomhet.
11.3 Teknisk drift og eksterne faktorer
Onto AS er ikke ansvarlig for tekniske feil, nedetid eller andre driftsproblemer som skyldes forhold utenfor Onto's kontroll, herunder, men ikke begrenset til, problemer hos eksterne leverandører, feil i Kundens egne systemer, nettverksproblemer, eller force majeure-hendelser.
Videre er Onto ikke ansvarlig for tap eller skade som oppstår som følge av:
- Arbeidsuhell, sabotasje eller innbrudd hos tredjepart.
- Feil på utstyr eller installasjoner som driftes av andre leverandører.
- Manglende backup eller sikkerhetsmekanismer hos Kunden.
- Eventuelle driftsforstyrrelser som Onto vurderer som nødvendige av tekniske, driftsmessige eller sikkerhetsmessige årsaker.
11.4 Ansvarsbegrensning
Onto AS' samlede erstatningsansvar er under enhver omstendighet begrenset til kostnaden for Tjenesten i den kvartalsvise perioden der skaden eller mangelen oppstod. Kunden plikter å opprettholde rutiner for backup og sikkerhet som reduserer risiko for tap, og Onto's ansvar kan bortfalle eller reduseres dersom Kunden ikke har slike mekanismer på plass.
11.5 Force majeure
Onto AS er ikke ansvarlig for forsinkelser, mangler eller feil som skyldes forhold utenfor Onto's kontroll, inkludert, men ikke begrenset til, naturkatastrofer, endringer i lovverk, offentlige pålegg, streik, eller lignende hendelser. Slike forhold kan frita Onto fra oppfyllelse av sine forpliktelser i avtaleperioden.
11.6 Forbrukerrettigheter
Ansvarsfraskrivelsene ovenfor gjelder i den utstrekning de er tillatt i henhold til gjeldende lovgivning, og påvirker ikke ufravikelige rettigheter som tilkommer forbrukere i henhold til lov.
12. Endringer i Tjenestene og Avtalen
12.1 Endringer i Avtalen
Onto AS forbeholder seg retten til å endre vilkårene i denne Avtalen med minst én (1) måneds skriftlig varsel. Dersom endringene er til vesentlig ugunst for Kunden, har Kunden rett til å si opp Avtalen uten hensyn til eventuell gjenværende bindingstid, med virkning fra tidspunktet endringen trer i kraft. Oppsigelse må varsles skriftlig innen én (1) måned etter at varsel om endringen er mottatt. Kunden har krav på refusjon av forskuddsbetalte beløp for perioder som ikke er levert.
12.2 Endringer i Tjenestene
Onto AS forbeholder seg retten til å endre, forbedre eller fjerne funksjoner eller egenskaper ved Tjenestene for å tilpasse seg teknologiske, driftsmessige eller markedsmessige forhold. Onto vil varsle Kunden om slike endringer på forhånd, i rimelig tid før endringene trer i kraft, enten via e-post eller annen egnet kommunikasjonskanal.
- Dersom endringene er til vesentlig ugunst for Kunden, har Kunden rett til å si opp Avtalen uten kompensasjon, med varsel innen 30 dager etter at endringene trådte i kraft.
- Kunden kan ikke kreve prisavslag, refusjon eller kompensasjon for endringer i Tjenestene som ikke medfører vesentlig ulempe.
- Endringer i Tjenestene som er nødvendige for teknisk vedlikehold, sikkerhet eller lovpålagte krav, kan gjennomføres uten forhåndsvarsel.
12.3 Endringer i teknisk plattform
Onto AS forbeholder seg retten til å endre eller oppdatere den tekniske plattformen som Tjenestene er basert på. Dersom slike endringer krever at Kunden foretar tilpasninger, vil Onto varsle Kunden i rimelig tid. Onto kan velge å fase ut eksisterende løsninger dersom disse ikke lenger er hensiktsmessige å vedlikeholde eller støtte. Kunden kan ikke kreve prisavslag eller kompensasjon som følge av slike endringer, med mindre annet er eksplisitt avtalt skriftlig.
12.4 Endringsprosedyre
Ved forespørsel om endringer fra Kunden eller behov for endringer som Onto identifiserer, skal følgende prosedyre følges:
- Endringsønsket kommuniseres skriftlig fra Kunden eller initieres av Onto.
- Onto vurderer forespørselen og gir Kunden en beskrivelse av endringen, inkludert virkning på fremdrift, pris og andre relevante forhold.
- Endringen iverksettes kun etter skriftlig godkjenning fra Kunden.
Endringer utover kosmetiske tilpasninger vil normalt bli utført etter at hovedleveransen er fullført, med mindre annet er skriftlig avtalt.
13. Bruk av tredjeparter
13.1 Bruk av tredjepartsleverandører
Onto AS forbeholder seg retten til å benytte tredjeparter, herunder underleverandører, samarbeidspartnere og eksterne tjenesteleverandører, for å levere hele eller deler av Tjenestene. Onto vil påse at slike tredjeparter oppfyller nødvendige krav for å levere Tjenestene i henhold til denne Avtalen.
13.2 Tredjeparts vilkår
For Tjenester eller deler av Tjenester som leveres av tredjeparter, gjelder de respektive tredjeparts vilkår i tillegg til vilkårene i denne Avtalen. Disse vilkårene kan fremlegges for Kunden på forespørsel. Kunden aksepterer at bruk av Tjenester levert av tredjeparter kan være underlagt slike separate vilkår.
13.3 Ansvarsbegrensning for tredjeparter
Onto AS er ikke ansvarlig for feil, mangler eller bortfall som skyldes endringer, opphør eller mangler i Tjenester levert av tredjeparter. Dersom slike forhold medfører behov for ekstraarbeid fra Onto for å gjenopprette funksjonalitet eller erstatte tredjepartsleveranser, kan dette arbeidet utføres på Kundens regning i henhold til Onto's til enhver tid gjeldende timepriser, med mindre annet er avtalt.
13.4 Opprettelse av tredjeparts tjenester
Kunden samtykker til at Onto kan opprette tredjeparts kontoer eller tjenester på vegne av Kunden, der dette er nødvendig for å levere de avtalte Tjenestene. Dette inkluderer aksept av tredjeparts vilkår for slike tjenester, i den grad de er nødvendige for bruken av Tjenestene som er avtalt mellom Kunden og Onto.
13.5 Forhold til underleverandører
Onto har rett til å bruke underleverandører i forbindelse med utførelse av Tjenestene. Kunden aksepterer at Onto er ansvarlig for å administrere forholdet til slike underleverandører, men Onto fraskriver seg ansvar for forhold som er direkte knyttet til underleverandørens drift eller ytelse, med mindre dette skyldes Onto's handlinger eller grove forsømmelser.
14. Forbehold
14.1 Tjenestenes innhold og egenskaper
Tjenestene fra Onto AS leveres «som de er». Onto gir ingen garantier knyttet til Tjenestenes kapasitet, funksjonalitet, egenskaper, egnethet for spesifikke formål eller feilfri drift. Onto garanterer heller ikke at Tjenestene vil fungere uavbrutt eller være fri for feil, sårbarheter eller andre tekniske problemer. Kunden erkjenner og aksepterer at Tjenestene er utformet for generell bruk og ikke for spesifikke, feil- eller sviktsikre formål.
14.2 Drift og vedlikehold
Onto har som mål at Tjenestene skal være tilgjengelige 24 timer i døgnet, alle dager, men kan ikke garantere dette. Planlagt vedlikehold kan gjennomføres i avtalt vedlikeholdsvindu, og Onto forbeholder seg retten til å iverksette strakstiltak som kan gjøre Tjenestene midlertidig utilgjengelige, dersom dette er nødvendig av tekniske eller sikkerhetsmessige årsaker. Informasjon om større driftsforstyrrelser vil bli formidlet til Kunden gjennom e-post eller annen egnet kommunikasjonskanal.
Onto tar nødvendige sikkerhetskopier for å sikre stabil drift, men Kunden er selv ansvarlig for å ha egne backup-rutiner for viktige data og filer. Onto kan ikke holdes ansvarlig for tap av data som følge av feil, nedetid eller andre tekniske problemer, med mindre dette skyldes Onto's grove uaktsomhet.
14.3 Begrensninger i ansvar
Tjenestene er ikke tilpasset forretningskritiske operasjoner eller applikasjoner der feil kan medføre betydelig økonomisk eller annen skade. Onto forbeholder seg retten til å endre, begrense eller avslutte funksjoner i Tjenestene, dersom dette er nødvendig av tekniske, markedsmessige eller sikkerhetsmessige hensyn. Slike endringer gir ikke Kunden rett til kompensasjon eller refusjon, med mindre annet er spesifikt avtalt.
14.4 Bruk av tredjeparts teknologi
Onto AS benytter teknologier og løsninger fra tredjepartsleverandører som en del av Tjenestene. Kunden aksepterer at Onto ikke kan garantere for tilgjengeligheten eller funksjonaliteten til tredjeparts løsninger, og at feil eller mangler i slike løsninger ikke er Onto's ansvar. Kunden er selv ansvarlig for å gjøre seg kjent med og overholde vilkårene for bruk av tredjeparts teknologier, der dette er relevant.
14.5 Kunden sitt ansvar
Kunden er ansvarlig for å sette seg inn i bruken av Tjenestene, inkludert bruksanvisninger, veiledninger og opplæring levert av Onto. Fri brukerstøtte gjelder kun konkrete spørsmål om hvordan Tjenestene fungerer, og dekker ikke opplæring, support på tredjepartsprodukter, eller feil som ikke er knyttet til Onto's Tjenester.
14.6 Force majeure
Onto AS er ikke ansvarlig for tap, skade eller forsinkelser som skyldes forhold utenfor Onto's kontroll, inkludert, men ikke begrenset til, naturkatastrofer, offentlige pålegg, endringer i lovverk, streik eller lignende hendelser. Slike forhold gir Onto rett til å utsette eller avbryte levering av Tjenestene uten ansvar for eventuelle konsekvenser for Kunden.
15. Konfidensialitet
15.1 Taushetsplikt
Informasjon om partene, deres virksomhet eller annen informasjon som partene blir kjent med som følge av denne Avtalen, skal behandles konfidensielt. Slik informasjon skal ikke deles med utenforstående eller tredjeparter uten skriftlig samtykke fra den andre parten, med mindre dette er nødvendig for gjennomføringen av Avtalen, eller dersom det er pålagt ved lov, rettslig prosess eller vedtak fra kompetent myndighet. Taushetsplikten gjelder også etter at Avtalen er opphørt.
15.2 Unntak fra taushetsplikten
Taushetsplikten gjelder ikke for informasjon som:
- Er alminnelig kjent eller tilgjengelig fra andre kilder uten at dette skyldes brudd på denne Avtalen.
- Må deles med leverandører, underleverandører eller samarbeidspartnere for å levere avtalte Tjenester.
- Er nødvendig for å oppfylle krav fra offentlige myndigheter, lovgivning eller domstolsbeslutninger.
15.3 Onto's rett til å beskytte sikkerhet og lovlig bruk
Onto forbeholder seg retten til å undersøke, bevare og videreformidle informasjon der dette anses nødvendig for å:
- Oppfylle gjeldende lovkrav, rettslige prosesser eller myndighetspålegg.
- Avdekke, forhindre eller håndtere sikkerhetsproblemer, misbruk av Tjenestene eller brudd på Avtalen.
- Beskyttelse av Onto's rettigheter, eiendom eller sikkerhet.
15.4 Forpliktelse til vern av forretningshemmeligheter
Partene plikter å verne om hverandres forretningsmessige forhold i samsvar med lov om vern av forretningshemmeligheter. Onto forplikter seg til å ta nødvendige forholdsregler for å unngå plagiat eller krenkelse av immaterielle rettigheter som tilhører Kunden. Kunden plikter på sin side å gi Onto tilstrekkelig informasjon for å unngå løsninger som kan være plagierende eller på annen måte problematiske.
15.5 Varighet
Forpliktelser knyttet til konfidensialitet gjelder i hele Avtalens løpetid og fortsetter å gjelde etter at Avtalen er opphørt.
16. Force Majeure
16.1 Definisjon
Onto AS skal ikke anses for å ha misligholdt sine forpliktelser etter denne Avtalen dersom oppfyllelse av forpliktelsene hindres eller forsinkes som følge av en ekstraordinær situasjon utenfor Onto's kontroll. Eksempler på slike situasjoner inkluderer, men er ikke begrenset til:
- Naturkatastrofer som flom, jordskjelv eller ekstremvær.
- Krig, mobilisering, terrorhandlinger eller politiske uroligheter.
- Streik, lockout eller andre arbeidskonflikter.
- Brann, eksplosjoner eller omfattende vannskader.
- Hackerangrep, omfattende virusangrep eller andre tekniske sikkerhetsproblemer.
- Offentlige restriksjoner, handelsblokader eller andre reguleringer utenfor Onto's kontroll.
16.2 Konsekvenser
I tilfelle av force majeure-situasjoner som beskrevet ovenfor, vil Onto's forpliktelser under denne Avtalen bli suspendert så lenge situasjonen vedvarer. Onto skal varsle Kunden så snart som mulig etter at situasjonen har oppstått, og oppgi årsaken, forventet varighet og konsekvenser for leveransen av Tjenestene.
Dersom force majeure-situasjonen vedvarer i mer enn 60 dager, har begge parter rett til å heve Avtalen. Kunden vil i slike tilfeller ha rett til refusjon av forskuddsbetalte beløp for Tjenester som ikke er levert fra tidspunktet den ekstraordinære situasjonen oppsto.
16.3 Ansvarsbegrensning
Onto AS er ikke ansvarlig for tap, skade eller ulemper som Kunden påføres som følge av force majeure-situasjoner, inkludert, men ikke begrenset til, økonomisk tap, tapt inntekt eller forsinkelser i leveranser.
16.4 Opphør av force majeure
Onto AS forplikter seg til å gjenoppta oppfyllelsen av sine forpliktelser under Avtalen så snart den ekstraordinære situasjonen opphører. Begge parter skal i slike tilfeller samarbeide for å minimere konsekvensene av situasjonen og sikre en smidig overgang tilbake til normal drift.
17. Personopplysninger
17.1 Generelt
Onto AS forplikter seg til å behandle personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning, herunder personopplysningsloven og EUs personvernforordning (GDPR). Informasjon om hvordan Onto behandler personopplysninger fremgår av vår personvernerklæring, som er tilgjengelig på våre nettsider.
17.2 Behandling av personopplysninger i forbindelse med Tjenestene
Ved bruk av Onto's Tjenester aksepterer Kunden at Onto kan behandle personopplysninger i den grad dette er nødvendig for å levere Tjenestene. Behandling av personopplysninger vil skje i tråd med gjeldende lovverk og eventuelle samtykker gitt av Kunden og/eller Kundens brukere.
17.3 Rollen som behandlingsansvarlig og databehandler
Dersom Onto behandler personopplysninger på vegne av Kunden som en del av Tjenestene, vil Kunden være behandlingsansvarlig og Onto vil opptre som databehandler. I slike tilfeller skal partene inngå en separat databehandleravtale, som vil være en integrert del av denne Avtalen. Databehandleravtalen regulerer rettigheter og plikter knyttet til behandling av personopplysninger på vegne av Kunden, herunder formålet med behandlingen, sikkerhetskrav og ansvar.
17.4 Informasjon og varsling
Onto vil informere Kunden dersom leveransen av Tjenestene medfører behandling av personopplysninger på vegne av Kunden. Dette vil fremgå av avtaledokumentene eller ordrebekreftelsen. Onto forplikter seg til å varsle Kunden uten ugrunnet opphold ved sikkerhetsbrudd som omfatter personopplysninger, i samsvar med kravene i GDPR.
17.5 Ansvar og forpliktelser
Kunden er ansvarlig for å sikre at innsamling og videre behandling av personopplysninger som Onto utfører på vegne av Kunden, skjer i samsvar med gjeldende lovgivning. Kunden plikter å gi Onto nødvendige instrukser for behandlingen og tilrettelegge for et tilfredsstillende rettslig grunnlag. Onto er ansvarlig for å implementere tilstrekkelige tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre personopplysningene som behandles, og for å oppfylle sine forpliktelser som databehandler.
17.6 Opphør av behandling
Ved avslutning av denne Avtalen, eller på Kundens anmodning, vil Onto slette eller tilbakelevere alle personopplysninger som behandles på vegne av Kunden, med mindre Onto er pålagt å oppbevare dataene i henhold til gjeldende lovgivning.
18. Kommunikasjon
Onto AS kan ha behov for å sende Kunden informasjon eller varsler tilknyttet Tjenestene eller bruken av disse. Dette kan inkludere, men er ikke begrenset til, informasjon om sikkerhetsrelaterte hendelser, endringer i Tjenestene, priser, avtalevilkår, tekniske problemer, eller annen relevant kommunikasjon. Slik informasjon vil bli formidlet via Onto's nettsted eller sendes til den e-postadressen Kunden har oppgitt.
Ved å akseptere denne Avtalen, godtar Kunden at Onto kan kommunisere elektronisk med Kunden. Kunden plikter å sørge for at oppgitt e-postadresse er korrekt og oppdatert til enhver tid. Informasjon og varsler sendt til denne e-postadressen regnes som mottatt og kjent av Kunden fra det tidspunkt de er sendt fra Onto.
Dersom Kundens kontaktperson er utilgjengelig i lengre perioder, eksempelvis på grunn av ferieavvikling, plikter Kunden å sørge for at meldinger fra Onto blir håndtert av en stedfortreder. Hvis en viktig melding fra Onto ikke er besvart innen to (2) arbeidsdager, kan Onto iverksette nødvendige tiltak uten ytterligere godkjenning fra Kunden, med mindre annet fremgår av denne Avtalen.
19. Overdragelse av avtalen
19.1 Onto's rett til overdragelse
Onto AS forbeholder seg retten til å overdra denne Avtalen, inkludert tilhørende rettigheter og forpliktelser, til en tredjepart eller andre selskaper innenfor Onto's tilknyttede konsern uten Kundens samtykke. Overdragelse skal varsles Kunden skriftlig.
19.2 Kundens rett til oppsigelse ved overdragelse
Dersom Kunden ønsker å si opp Avtalen som følge av en overdragelse, må dette varsles skriftlig innen 30 dager fra Kunden mottok varsel om overdragelsen. I slike tilfeller løper Avtalen i ytterligere 90 dager før den opphører.
19.3 Kundens rett til overdragelse
Kunden kan ikke overdra hele eller deler av sine rettigheter og forpliktelser etter denne Avtalen til en tredjepart uten Onto's skriftlige forhåndssamtykke.
20. Lovvalg og tvister
20.1 Gjeldende lovgivning
Denne Avtalen skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett. Partenes rettigheter og plikter fastsettes i henhold til norsk lovgivning.
20.2 Løsning av tvister
Eventuelle tvister mellom partene skal søkes løst gjennom forhandlinger i minnelighet. Dersom forhandlingene ikke fører frem, skal tvisten avgjøres av norske domstoler.
20.3 Verneting
Ved rettslige tvister skal Onto AS sitt hjemting være avtalt og eksklusivt verneting, med mindre annet er spesifikt avtalt mellom partene.
20.4 Voldgift
Dersom partene er enige om det, kan tvisten alternativt løses ved voldgift i henhold til reglene i tvistelovens kapittel 32.
Ønsker du tilbud på nettside?
Send oss en forespørsel, så tar vi kontakt med deg angående tilbud.
hei@onto.no